Національна стратегія у сфері прав людини є надважливим документом для нашої країни

12 квітня в Американському домі відбувся круглий стіл «Другий рік реалізації Національної стратегії у сфері прав людини: що змінилось?»

Захід було організовано Українською Гельсінською спілкою з прав людини, Уповноваженим ВРУ з прав людини, у рамках проектів USAID «Навчальні програми професійного зростання», що виконується Консорціумом з удосконалення менеджмент освіти в Україні та «Права людини в дії».

На заході були присутні представники органів державної влади, міжнародних та неурядових громадських організацій.

Виконавчий директор УГСПЛ Аркадій Бущенко повідомив, що громадськість зацікавлена в тому, щоб виявити чинники, які заважають ефективному виконанню Національної стратегії та реалізації Плану дій.

«Ми прагнемо зрозуміти, в якому напрямку рухатися далі, хочемо обмінятися думками і скоригувати наше бачення, щоб зрозуміти, що ми неправильно робимо, – зазначив у вступному слові Аркадій Бущенко. - Можливо, нам слід перейти на інший етап співпраці з урядовими структурами, щоб це були не лише спостереження за виконанням Стратегії і звіти про те, яким чином вона виконується, а й певні додаткові заходи – діалог, співпраця, спільний рух, спільні напрацювання на виконання Стратегії, оскільки ми вважаємо, що цей документ є надважливим для нашої країни».

Від імені учасників Плану дій щодо реалізації стратегії, виконавчий директор УГСПЛ наголосив, що права людини є основою державного управління, його інтегральною частиною.

Валерія Лутковська, Уповноважений ВРУ з прав людини, зазначила, що безвізовий режим з країнами ЄС залежить, зокрема, й від стану дотримання прав людини в Україні.

«Перед тим, як прийняти таке доленосне для України рішення, ЄС визначив підстави для припинення безвізового режиму з будь-якою країною, яка такий режим отримала. І одна з найголовніших підстав – це порушення прав людини, – сказала Валерія Лутковська. – Зі свого боку, хочу зазначити, що за останні півроку не було жодної делегації з європейських інституцій, яка б не ставила мені питання стосовно виконання Нацстратегії з прав людини. І я не знаю, хто візьме на себе відповідальність і спробує сказати неправду європейським інституціям про те, що Нацстратегія виконується добре».

За її словами, на сьогоднішній день, на жаль, не можна говорити про те, що передбачені Нацстратегією і Планом дій заходи виконані у повному обсязі.

Однією з причин неефективного виконання Плану дій з реалізації Нацстратегії, на думку Уповноваженого, є відсутність розуміння державними органами влади її важливості.

Деніел Раян, заступник директора офісу демократії та врядування Агентства США з міжнародного розвитку позитивно оцінив дії органів державної влади та громадськості.

"Розробка, прийняття і тепер реалізація Національної стратегії в сфері прав людини і План дій є безпрецедентним кроком, який наближає Україну ближче до Європи. Ви повинні пишатися своїм прагненням зробити План дій живою реальністю для всіх українців." - зазначив Деніел Раян.

Ми вже можемо перерахувати ряд позитивних змін, натхнених Національною стратегією в сфері прав людини і вашої спільної роботи з урядом.

Ці значні кроки вперед, але, звичайно, повинні робити більше. Законодавча база повинна продовжувати розвиватися, щоб відповідати європейським і міжнародним стандартам; і найголовніше, що План дій повинен бути повністю реалізовано, щоб гарантувати всім громадянам права, гідність і свободу.

«Ефективне виконання Національної стратегії у сфері прав людини потребує злагоджених зусиль: від Уряду – фінансування та впровадження, від Офісу Омбудсмана і громадськості – подальшої активної участі в моніторингу її виконання, загалом від суспільства – глибокого розуміння прав людини. Зі свого боку, ми обіцяємо, що будемо надавати й надалі технічну і експертну підтримку в цьому процесі», – запевнив він.

Сидоренко Олександр, директор проекту «Навчальні програми професійного зростання» Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) розповів про навчальну програму «Розробка, моніторинг та оцінювання Національної стратегії з дотримання прав людини та плану її впровадження» (Швеція, 30.01-05.02.2017), яка полягала в ознайомленні учасників з досвідом Швеції для розвитку знань і навичок, які мають вирішальне значення для розробки, реалізації та моніторингу Національної стратегії у сфері прав людини і Плану дій, а також для проведення кампаній з підвищення обізнаності в галузі прав людини, включаючи освітні заходи з правозахисної тематики.

Також він вручив сертифікати учасникам даної програми.

Круглий стіл включав:

Пряме включення з секретаріатом з прав людини при адміністрації уряду Грузії:

Наталія Джаліашвілі, керівник секретаріату з прав людини при адміністрації уряду Грузії

Ана Хізанішвілі, радник секретаріату з прав людини при адміністрації уряду Грузії.

Вони розповіли про досвід Грузії у реалізації Стратегії в сфері прав людини, яка була затверджена в 2014 Парламентом Грузії та План дій, який затверджується на 2 роки. Процес реалізації Стратегії у Грузії відбувається спільно з органами державної влади, організаціями громадянського суспільства та перебуває на жорсткому контролі у Парламенті.

Сесія 1. Представлення досвіду Швеції у реалізації стратегій в сфері прав людини

Виступи випускників навчальної програми «Розробка, моніторинг та оцінювання Національної стратегії з дотримання прав людини та плану її впровадження» проекту «Навчальні програми професійного зростання» Агентства США з міжнародного розвитку про досвід Швеції.

Олена Семьоркіна, аналітик та спеціаліст з питань нормотворення Української Гельсінської спілки з прав людини

"Створення і реалізація стратегій у сфері прав людини"

Алла Блага, аналітик Української Гельсінської спілки України

"Україна та Швеція - загальні проблеми, пов’язані із захистом прав людини"

Іван Юрчик, експерт Асоціації українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів

"Підходи до оцінювання Національної стратегії у сфері прав людини: порівняльний аналіз"

 

Марія Красненко, юрист ГО "Донбас СОС"

"Застосування досвіду Швеції в питаннях інтеграції біженців у місцеву громаду як частина виконання Національної стратегії у сфері прав людини"

 

Богдан Мойса, координатор аналітичного підрозділу Української Гельсінської спілки з прав людини

"Імплементація стратегічних пріоритетів у сфері прав людини на рівні міст (на прикладі м.Вестерос (Швеція)"

Тетяна Печончик, голова правління Центру інформації про права людини

"Просвіта і освіта про права людини"

З презентаціями учасників можна ознайомитися: ТУТ

 

Сесія 2. Реалізація Національної стратегії у сфері прав людини в територіальних громадах.

Андрій Галай, Координатор проекту Української Гельсінської спілки з прав людини розповів про «Місцевий індекс прав людини»

Олександр Вінніков, член спостережної ради Палати податкових консультантів, юридичний радник Центру міжнародного приватного підприємництва, висвітлив свободу підприємництва та реформу спрощеної системи податків у рамках Угоди про асоціацію з ЄС»

 

Сесія 3. Освіта у сфері прав людини. Представлення кращих практик.

Сергій Буров, Керівник підрозділу з питань освітніх заходів Української Гельсінської спілки з прав людини, оцінив виконання урядового Плану дій у сфері освіти та з питань освіти у сфері прав людини

 

Сесія 4. Перешкоди реалізації Національної стратегії у сфері прав людини.

Виконавцями Національної стратегії були визначені такі проблеми:

- немає чіткого розуміння хто та як має виконувати передбачені заходи;

- не передбачене бюджетування;

- немає підтримки від профільних ЦОВВ щодо виконання.

Наприкінець було запропоновано нову структуру взаємодії моніторів та виконавців Плану дій.

Створення Координаційної ради, до функцій якої належатиме:

координація експертних груп
підготовка офіційних звернень до керівників ЦОВВ або КМУ у випадках невиконання або загрози невиконання Плану дій
залучення експертного потенціалу
підготовка пропозицій для залучення донорської допомоги
акумулювання інформації/підготовка звітів
публічне представлення оцінки стану досягнення стратегічних напрямків Національної стратегії та Плану дій
забезпечення постійної правоосвітньої роботи з ЦОВВ та ОМС
 

Об’єднання громадських організацій – моніторів в тематичні експертні ради, основним завданням яких буде співпраця з ЦОВВ шляхом:

1) тематичних зустрічей моніторів НС з виконавцями в цовв з метою:

експертної/тенхнічної допомоги;
напередодні звітного періоду - для з’ясування перешкод виконання Плану дій (ПД);
перегляду заходу ПД для з’ясування його актуальності;
визначення, чи буде досягнуто цим заходом очікуваний результат НС;
оцінки узгодженості між собою всіх наявних програм, планів заходів та ПД;
Та підготовкою кожні 3 місяці тематичних звітів.

З трансляцією круглого столу можна ознайомитися: ТУТ

фото: Проект "Навчальні програми професійного зростання"- USAID, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини

 

Рекомендувати цей матеріал
X



 

забув пароль

реєстрація