Національна стратегія у сфері прав людини є надважливим документом для нашої країни
12 квітня в Американському домі відбувся круглий стіл «Другий рік реалізації Національної стратегії у сфері прав людини: що змінилось?»
Захід було організовано Українською Гельсінською спілкою з прав людини, Уповноваженим ВРУ з прав людини, у рамках проектів USAID «Навчальні програми професійного зростання», що виконується Консорціумом з удосконалення менеджмент освіти в Україні та «Права людини в дії».
На заході були присутні представники органів державної влади, міжнародних та неурядових громадських організацій.
Виконавчий директор УГСПЛ Аркадій Бущенко повідомив, що громадськість зацікавлена в тому, щоб виявити чинники, які заважають ефективному виконанню Національної стратегії та реалізації Плану дій.
«Ми прагнемо зрозуміти, в якому напрямку рухатися далі, хочемо обмінятися думками і скоригувати наше бачення, щоб зрозуміти, що ми неправильно робимо, – зазначив у вступному слові Аркадій Бущенко. - Можливо, нам слід перейти на інший етап співпраці з урядовими структурами, щоб це були не лише спостереження за виконанням Стратегії і звіти про те, яким чином вона виконується, а й певні додаткові заходи – діалог, співпраця, спільний рух, спільні напрацювання на виконання Стратегії, оскільки ми вважаємо, що цей документ є надважливим для нашої країни».
Від імені учасників Плану дій щодо реалізації стратегії, виконавчий директор УГСПЛ наголосив, що права людини є основою державного управління, його інтегральною частиною.
Валерія Лутковська, Уповноважений ВРУ з прав людини, зазначила, що безвізовий режим з країнами ЄС залежить, зокрема, й від стану дотримання прав людини в Україні.
«Перед тим, як прийняти таке доленосне для України рішення, ЄС визначив підстави для припинення безвізового режиму з будь-якою країною, яка такий режим отримала. І одна з найголовніших підстав – це порушення прав людини, – сказала Валерія Лутковська. – Зі свого боку, хочу зазначити, що за останні півроку не було жодної делегації з європейських інституцій, яка б не ставила мені питання стосовно виконання Нацстратегії з прав людини. І я не знаю, хто візьме на себе відповідальність і спробує сказати неправду європейським інституціям про те, що Нацстратегія виконується добре».
За її словами, на сьогоднішній день, на жаль, не можна говорити про те, що передбачені Нацстратегією і Планом дій заходи виконані у повному обсязі.
Однією з причин неефективного виконання Плану дій з реалізації Нацстратегії, на думку Уповноваженого, є відсутність розуміння державними органами влади її важливості.
Деніел Раян, заступник директора офісу демократії та врядування Агентства США з міжнародного розвитку позитивно оцінив дії органів державної влади та громадськості.
"Розробка, прийняття і тепер реалізація Національної стратегії в сфері прав людини і План дій є безпрецедентним кроком, який наближає Україну ближче до Європи. Ви повинні пишатися своїм прагненням зробити План дій живою реальністю для всіх українців." - зазначив Деніел Раян.
Ми вже можемо перерахувати ряд позитивних змін, натхнених Національною стратегією в сфері прав людини і вашої спільної роботи з урядом.
Ці значні кроки вперед, але, звичайно, повинні робити більше. Законодавча база повинна продовжувати розвиватися, щоб відповідати європейським і міжнародним стандартам; і найголовніше, що План дій повинен бути повністю реалізовано, щоб гарантувати всім громадянам права, гідність і свободу.
«Ефективне виконання Національної стратегії у сфері прав людини потребує злагоджених зусиль: від Уряду – фінансування та впровадження, від Офісу Омбудсмана і громадськості – подальшої активної участі в моніторингу її виконання, загалом від суспільства – глибокого розуміння прав людини. Зі свого боку, ми обіцяємо, що будемо надавати й надалі технічну і експертну підтримку в цьому процесі», – запевнив він.
Сидоренко Олександр, директор проекту «Навчальні програми професійного зростання» Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) розповів про навчальну програму «Розробка, моніторинг та оцінювання Національної стратегії з дотримання прав людини та плану її впровадження» (Швеція, 30.01-05.02.2017), яка полягала в ознайомленні учасників з досвідом Швеції для розвитку знань і навичок, які мають вирішальне значення для розробки, реалізації та моніторингу Національної стратегії у сфері прав людини і Плану дій, а також для проведення кампаній з підвищення обізнаності в галузі прав людини, включаючи освітні заходи з правозахисної тематики.
Також він вручив сертифікати учасникам даної програми.
Круглий стіл включав:
Пряме включення з секретаріатом з прав людини при адміністрації уряду Грузії:
Наталія Джаліашвілі, керівник секретаріату з прав людини при адміністрації уряду Грузії
Ана Хізанішвілі, радник секретаріату з прав людини при адміністрації уряду Грузії.
Вони розповіли про досвід Грузії у реалізації Стратегії в сфері прав людини, яка була затверджена в 2014 Парламентом Грузії та План дій, який затверджується на 2 роки. Процес реалізації Стратегії у Грузії відбувається спільно з органами державної влади, організаціями громадянського суспільства та перебуває на жорсткому контролі у Парламенті.
Сесія 1. Представлення досвіду Швеції у реалізації стратегій в сфері прав людини
Виступи випускників навчальної програми «Розробка, моніторинг та оцінювання Національної стратегії з дотримання прав людини та плану її впровадження» проекту «Навчальні програми професійного зростання» Агентства США з міжнародного розвитку про досвід Швеції.
Олена Семьоркіна, аналітик та спеціаліст з питань нормотворення Української Гельсінської спілки з прав людини
"Створення і реалізація стратегій у сфері прав людини"
Алла Блага, аналітик Української Гельсінської спілки України
"Україна та Швеція - загальні проблеми, пов’язані із захистом прав людини"
Іван Юрчик, експерт Асоціації українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів
"Підходи до оцінювання Національної стратегії у сфері прав людини: порівняльний аналіз"
Марія Красненко, юрист ГО "Донбас СОС"
"Застосування досвіду Швеції в питаннях інтеграції біженців у місцеву громаду як частина виконання Національної стратегії у сфері прав людини"
Богдан Мойса, координатор аналітичного підрозділу Української Гельсінської спілки з прав людини
"Імплементація стратегічних пріоритетів у сфері прав людини на рівні міст (на прикладі м.Вестерос (Швеція)"
Тетяна Печончик, голова правління Центру інформації про права людини
"Просвіта і освіта про права людини"
З презентаціями учасників можна ознайомитися: ТУТ
Сесія 2. Реалізація Національної стратегії у сфері прав людини в територіальних громадах.
Андрій Галай, Координатор проекту Української Гельсінської спілки з прав людини розповів про «Місцевий індекс прав людини»
Олександр Вінніков, член спостережної ради Палати податкових консультантів, юридичний радник Центру міжнародного приватного підприємництва, висвітлив свободу підприємництва та реформу спрощеної системи податків у рамках Угоди про асоціацію з ЄС»
Сесія 3. Освіта у сфері прав людини. Представлення кращих практик.
Сергій Буров, Керівник підрозділу з питань освітніх заходів Української Гельсінської спілки з прав людини, оцінив виконання урядового Плану дій у сфері освіти та з питань освіти у сфері прав людини
Сесія 4. Перешкоди реалізації Національної стратегії у сфері прав людини.
Виконавцями Національної стратегії були визначені такі проблеми:
- немає чіткого розуміння хто та як має виконувати передбачені заходи;
- не передбачене бюджетування;
- немає підтримки від профільних ЦОВВ щодо виконання.
Наприкінець було запропоновано нову структуру взаємодії моніторів та виконавців Плану дій.
Створення Координаційної ради, до функцій якої належатиме:
координація експертних груп
підготовка офіційних звернень до керівників ЦОВВ або КМУ у випадках невиконання або загрози невиконання Плану дій
залучення експертного потенціалу
підготовка пропозицій для залучення донорської допомоги
акумулювання інформації/підготовка звітів
публічне представлення оцінки стану досягнення стратегічних напрямків Національної стратегії та Плану дій
забезпечення постійної правоосвітньої роботи з ЦОВВ та ОМС
Об’єднання громадських організацій – моніторів в тематичні експертні ради, основним завданням яких буде співпраця з ЦОВВ шляхом:
1) тематичних зустрічей моніторів НС з виконавцями в цовв з метою:
експертної/тенхнічної допомоги;
напередодні звітного періоду - для з’ясування перешкод виконання Плану дій (ПД);
перегляду заходу ПД для з’ясування його актуальності;
визначення, чи буде досягнуто цим заходом очікуваний результат НС;
оцінки узгодженості між собою всіх наявних програм, планів заходів та ПД;
Та підготовкою кожні 3 місяці тематичних звітів.
З трансляцією круглого столу можна ознайомитися: ТУТ
фото: Проект "Навчальні програми професійного зростання"- USAID, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини
Щоб розмістити повідомлення чи коментар на сайт, вам потрібно увійти під своїм логіном