Гарні практики від Місцевого індексу прав людини посадовцям та активістам Львівщини
29 активістів та 30 представників органів місцевого самоврядування Львівської області мали можливість ознайомитись із Місцевим індексом прав людини. 18 та 19 вересня 2018 року тривали одноденні тренінги для двох зацікавлених груп. Як формувати безпекову політику? Чи впливає громада на поліпшення місцевої екології та здоров’я своїх мешканців? Як зробити так, щоб надання адміністративних послуг було якісним та доступним? Ці та інші питання розкрили учасники моніторингової групи проекту.
Особливо цікавими та актуальними для місцевого самоврядування були питання формування стратегічних програм та загалом стратегій розвитку громад. Співпраці завдяки цьому із донорськими структурами та залучення додаткових ресурсів. «Ми лише починаємо як об’єднана територіальна громада, тому для нас є дуже цікавою який досвід інших громад, що ми могли б від них почеркнути, – зауважила одна з представниць міської об’єднаної територіальної громади, – нам важливо знати як формують свої стратегії розвитку громади, у яких ви побували та як їм вдається їх реалізовувати та залучати на це ресурси».
Члени виконавчих комітетів місцевих рад, місцеві депутати та фахівці структурних підрозділів органів місцевого самоврядування стали учасниками тренінгу, що проходив 18 вересня. Учасники цікавились підходами, які використовують їх колеги з інших міст для формування ефективних місцевих програм, форм та способів залучення громадян до формування та реалізації місцевої політики. «Направду гарно виглядають презентовані інноваційні практики – телефонні та інтернет додатки, що дозволяють громаді долучитись до управління містом, але у громаді, яку я представляю не так багато інтернет користувачів, – ділиться враження представник громади із сільської місцевості, – а от функціонування центрів безпеки – це, напевне те, що можна буде привезти та започаткувати у нас»,
Представників же місцевих громад – активістів громадських організацій, активних мешканців містечок та громад сільської місцевості, більше цікавили можливості впливу на місцеву політику. Обговорення різних шляхів залучення мешканців до управління у громадах, вплив на прийняття рішень, способи громадського контролю, – сфери, які чи не найбільше обговорювались на тренінгу 19 вересня, що об’єднав місцевих активістів. «Ми поки що не надто відчуваємо вплив децентралізації, бачимо лише гарні картинки з інших громад, то як же можна нам вплинути на наше місцеве керівництво, щоб поліпшилась місцева медицина, щоб послуги надавались у просторих ЦНАПах», – зауважує активіст одного з районних центрів.
Вчителів іншого містечка, навпаки, цікавлять можливості використання на практиці можливостей шкільної автономії у стосунках із засновником школи, яким досі виступає районна державна адміністрація. «Чому нам і далі вказують, що нам робити як це робити. Якщо Закон говорить, що школи мають автономію, то в чому ж вона полягає?»
Загалом, як для однієї, так і для іншої групи інструмент Місцевого індексу прав людини викликав інтерес. Проте, якщо для активістів цей інтерес полягав у можливості використання його для моніторингу дій місцевої влади, то для органів місцевого самоврядування швидше йшлося про включення показників індексу до заходів місцевої політики.
Підготував Богдан Мойса (УГСПЛ)